- PENGURUSAN SISA PEPEJAL
1.1 Pelan Tindakan dan Sasaran Kerja Pengurusan Sisa Pepejal
BIL.
INDIKATOR
SASARAN KERJA
1.1
Semua kawasan perumahan akan diberi perkhidmatan kutipan sampah mengikut jadual yang ditetapkan
3 kali seminggu
1.2
Kutipan sampah bagi kawasan perniagaan dalam bandar Pengkalan Hulu dan Pasar Awam
6 kali seminggu
1.3
Pemantauan & penutupan tapak sampah haram mengikut jadual yang ditetapkan
Seminggu sekali
1.4
Kutipan sampah bagi sisa kebun/pukal
2 kali sebulan
1.2 Jentera Pengurusan Sisa PepejalBil
Jenis Lori
No. Pendaftaran
BTM / Kapasiti
Tahun Diperolehi
Keupayaan Mengangkut Sisa Pepejal
Keadaan Fizikal
1.
HINO
Lori rigid-sampah
AJK 3253
18 tan
28.7.2014
18 tan per trip
Baik
2.
Hicom
(Lori kompaktor)
WKY 2242
5 tan
11.7.2003
( 7 Tahun )
5 tan per trip
Baik
3.
Isuzu
Lori RORO
WJX 8205
10 tan
18.4.2002
( 8 tahun )
10 tan per trip
Masih digunakan
4.
Backhoe Loader Case 580M
AEY 2535
-
30.12.2003
( 7 tahun )
Tiada
Masih dig
Pengurusan Sisa
Pengurusan Sisa
PENGURUSAN SISA PEPEJAL DAN PEMBERSIHAN AWAM
Pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam adalah salah satu perkhidmatan teras di Majlis Daerah Pengkalan Hulu setara dengan piagam pelanggan yang memerlukan Majlis Daerah Pengkalan Hulu memberikan kemudahan dan perkhidmatan asas kepada semua kawasan Pentadbiran Majlis agar penduduk dapat hidup di dalam suasana persekitaran yang selesa, bersih dan nyaman.
Bahagian Perkhidmatan Bandar MDPH adalah bertanggungjawab menguruskan dan merancang urusan pengurusan sisal pepejal dan pembersihan awam di dalam kawasan operasi MDPH. Sehingga kini senarai kakitangan bahagian ini adalah seperti berikut :
BIL. |
JAWATAN/GRED |
CATATAN |
JUMLAH |
1. |
Pembantu Awam H11 |
Mandor |
1 |
2. |
Pembantu Awam |
|
19 |
3. |
Pemandu H11 |
|
2 |
|
JUMLAH |
22 |
Pengurusan Sisa: Halaman 2 dari 4
SKOP KERJA YANG DIJALANKAN OLEH BAHAGIAN PERKHIDMATAN BANDAR
Pengurusan Sisa: Halaman 3 dari 4
1.3 Bilangan Tong Sampah
BIL. |
JENIS TONG SAMPAH |
KUANTITI |
1. |
RORO |
5 |
2. |
Leach Bin |
87 |
3. |
Mobile Garbage Bin (MGB) |
32 |
- 4 Perkhidmatan Kutipan Rumah Ke Rumah
- Taman Sri Kroh
- Taman Sri Bayas
- Taman Seroja
- Taman Sri Jaya
- Taman Anggerik Mewah
- Taman Bersatu
- Taman Semarak
- Taman Mawar
- Taman Intan
- 5 Tapak pelupusan sampah Majlis Daerah Pengkalan Hulu yang terletak di Jalan Klian Intan dengan keluasan 20 ekar dan sebanyak 7 ekar telah pun digunakan. Tapak ini beroperasi sejak tahun 1999 dengan menggunakan kaedah `Open dumping` dan tidak sanitari.
Pengurusan Sisa: Halaman 4 dari 4
2. PEMBERSIHAN AWAM
2.1 Pelan Tindakan dan Sasaran Kerja Pembersihan Awam
BIL |
TINDAKAN/PROGRAM |
INDIKATOR |
SASARAN |
2.1 |
Pembersihan awam (Potong Rumput) |
Semua bahu jalan & kawasan lapang akan diselenggara mengikut jadual. |
2 kali sebulan |
Penswastaan kerja penyelenggaraan pemotongan rumput |
2 kali sebulan |
||
2.2 |
Pembersihan Awam (Parit dan longkang) |
Penswastaan kerja pembersihan parit & longkang |
2 kali sebulan |
Pembersihan longkang dipusat bandar dilaksanakan mengikut jadual |
Seminggu sekali |
||
2.3 |
Pembersihan Awam (Perkhidmatan Sapu Jalan) |
Perkhidmatan sapuan jalan kawasan perniagaan mengikut jadual yang ditetapkan |
Setiap hari |
Perkhidmatan sapuan jalan kawasan perumahan |
2 kali sebulan |
||
2.4 |
Pembersihan Awam (Pasar dan Pasar Malam/Pasar Sehari) |
Semua pasar akan dibersihkan mengikut jadual yang ditetapkan. |
Setiap hari |
Semua kawasan pasar malam & pasar sehari akan diselenggara mengikut jadual yang ditetapkan. |
Tiap-tiap hari Khamis |
||
2.5 |
Pembersihan Awam (Fasiliti dan Kemudahan Awam ) |
Semua fasiliti dan kemudahan awam seperti Dewan Orang Ramai, Dataran Arena, dll diselenggara mengikut jadual yang ditetapkan |
Sebulan sekali (mengikut tempahan) |
2.6 |
Pembersihan Awam (Padang Bandaran) |
Penyelenggaraan pemotongan rumput dan pembersihan longkang |
2 kali sebulan (mengikut keperluan) |
2.7 |
Pembersihan Awam (Tandas Awam) |
Pembersihan tandas awam milik PBT |
6 kali seminggu |
Pemeriksaan dan penarafan bintang tandas awam milik PBT |
Suku tahun |
||
Pemeriksaan dan penarafan bintang tandas selain milik PBT |
Mengikut keperluan |
||
2.8 |
Aktiviti Kitar Semula |
Membuka pusat pengumpulan kitar semula |
Setiap petang |
Mengadakan promosi kempen kitar semula |
Mengikut keperluan |
||
2.9 |
Kawasan Terbiar/ Semak Samun |
Pemantauan kawasan terbiar/ semak samun |
Mengikut aduan/keperluan |